Training Ruimte voor Jongens in de kinderopvang

In de kinderopvang werken vooral vrouwen. Zij voelen niet altijd van nature aan hoe ze het beste met jongens en 'jongensachtig' gedrag kunnen omgaan. Jongens zijn vaker luidruchtig, bewegelijk en uitdagend en dat kunnen pedagogisch medewerkers al snel als storend en vervelend ervaren. Jongensgedrag wordt dan ook vaak gecorrigeerd en afgekeurd. Toch is het heel belangrijk dat ook jongens zich thuis voelen en zichzelf kunnen zijn in de kinderopvang.

 

In deze training krijgen deelnemers inzicht in de ontwikkeling en behoeften van jongens en hoe dit zich uit in hun gedrag. Vervolgens kijken de deelnemers hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zowel meisjes als jongens zich prettig voelen op het kindercentrum. Hierbij wordt enerzijds ingegaan op passende activiteiten, materialen en inrichting van de ruimte en anderzijds op het communiceren van de pedagogisch medewerkers richting jongens.

De training is praktisch en interactief opgezet, waarbij theorie en praktische opdrachten elkaar afwisselen. Er wordt tevens gebruik gemaakt van diverse unieke videobeelden.

De training bestaat uit twee losse dagdelen, waarbij er van te voren een observatie plaatsvindt. De deelnemers zullen tussendoor praktische opdrachten uitvoeren. Tevens is er na 3 maanden een verdiepingsmoment.

Recenties

Ik heb de cursus “ruimte voor jongens” gevolgd bij Marieke Martens. Het is een erg leuke, goed praktisch uitvoerbare cursus! Marieke geeft de cursus op een persoonlijke manier, ik voelde me op mijn gemak. Ze geeft ook veel voorbeelden uit de praktijk, laat bijvoorbeeld ook een filmpje van haar eigen zoon zien. Echt de moeite waard!

Marcia Juncker

Ik merkte al na dagdeel 1 dat ik totaal anders ben gaan kijken naar jongens. Op mijn groep zitten 10 jongens en dat vond ik niet altijd makkelijk. Door de training kan ik veel beter loslaten en ze gewoon wat meer laten gaan. Het heeft me ontzettend veel gebracht. 

Tanja Geurts

Meer informatie

Ga voor meer informatie naar: https://www.logavak.nl/aanbod/15/144/ruimte-voor-jongens

Praktijkervaring

Hoe dan met die drukke jongens?

Een vraag die vrouwen in de kinderopvang regelmatig stellen.

Miranda, ruim 15 jaar ervaring met het werken met peuters, komt naar de training Ruimte voor Jongens.

Miranda is een hele lieve en zorgzame pedagogisch medewerkster. Ze heeft al verschillende veranderingen in de kinderopvang mee gemaakt, heel veel collega’s weg zien gaan en veel nieuwe zien komen. Maar Miranda is een rots in de branding. Iedereen kan op haar bouwen. De kinderen zijn dol op haar. Vooral de meisjes kruipen graag op haar schoot als ze weer een uniek knutsel werkje heeft bedacht voor moederdag. Zij is de juf van de liedjes, van de fijne overdracht naar ouders, van de creatieve ideeën.

Maar juist zij vindt haar werk de laatste tijd niet meer zo leuk. Ze heeft voor het eerst in al die jaren een extreem drukke jongens groep. Op dinsdag zijn er zes jongens die geen goede invloed op elkaar hebben. Tim en Abdul zijn dikke vriendjes, maar maken ook vaak ruzie. Ze kunnen niet van elkaar afblijven. Het liefst plukken ze de hele dag aan elkaar. Vooral tijdens het eten wekt dit de irritatie van de pedagogisch medewerkers. Ze worden daarom regelmatig gecorrigeerd en uit elkaar gehaald aan tafel. Het rustig aan tafel zitten is sowieso een probleem voor de twee dikke vrienden. Ze gaan constant staan als er gevraagd wordt om te gaan zitten en als het rustig moet zijn gaan ze juist schreeuwen. Miranda heeft genoeg ervaring om te weten wat ze in dit soort situaties moet doen maar de laatste tijd raakt ze alleen maar geïrriteerder naar de kinderen.

Als ze ’s avonds thuis komt vraagt haar man; “En? Hoe was het vandaag?” “IIk heb weer de hele dag politie agentje moeten spelen. Ze luisteren gewoon niet en denderen maar door. Ik word er doodmoe van.”

Op de training komt Miranda erachter dat ze niet de enige is. Heerlijk die herkenning van anderen. Ze ontmoet pedagogisch medewerkers die ook al jarenlang ervaring hebben in de kinderopvang. Ze lopen allemaal tegen hetzelfde aan.

Blijf toch eens van elkaar af!

In de training is er ruimte voor eigen inbreng. Door een eigen casus in te brengen krijg je antwoord op jouw specifieke vraag. Miranda vindt dit prettig. Zij heeft het tafelmoment ingebracht. Er wordt stilgestaan bij wat is nou eigenlijk het probleem en wie heeft nou eigenlijk een probleem. Miranda vond het wel een eye opener. Eigenlijk heeft zij een groter probleem dan de kinderen. De kinderen vinden het namelijk heel fijn om aan elkaar te zitten en de andere kinderen schijnen er ook niet altijd last van te hebben. Miranda wel. Zij wil dat het rustig is aan tafel en dat alle kinderen even kunnen wachten totdat ze hun boterham hebben.

Door tips en adviezen besluit Miranda om de dagen na te training wat meer los te laten. Niet meteen er boven op te zitten maar eerst eens te kijken naar de kinderen. Ze kwam tot de ontdekking dat er niet zo veel aan de hand is. De kinderen zitten aan elkaar omdat ze behoefte hebben aan contact, lijflijk contact.  Ze vinden elkaar lief. Niks mis mee eigenlijk. Daarna eten ze hun boterham. Door niet direct in te grijpen is de sfeer aan tafel veel meer ontspannen. Miranda vindt het gezelliger omdat het haar lukt om de kinderen wat meer te laten. Hierdoor voelen de kinderen zich gezien en wordt er tegemoet gekomen aan hun behoefte. Heel prettig dus voor beide partijen. Miranda ervaart weer plezier in haar werk, ook op de dinsdag, met zes drukke jongens.  

Ook interesse in de training? Neem contact op info@mamakinderenjeugdcoaching.nl

Hoe dan met die drukke jongens?